søndag 11. desember 2011

Tobias sine kakemenn

Min farfar var konditor og han lagde mange gode kaker. Kakemennene er en oppskrift som kommer fra han. I vår familie feires ikke jul uten kakemenn som er bakt etter oppskriften til min farfar.


  • 500 g sukker (jeg bruker ca. 485 g da jeg ikke liker dem for søte)
  • 4 ts hjortetakksalt (strøkne)
  • mel til passe deig
    (ha en god dæsj i til å begynne med .. ta i resten når du har i surmelk/rømme)
  • 30 g smør
  • 3 1/2 dl sur mel/rømme (bland halvt om halvt)
Det tørre smuldres sammen med smøret. Sur melk/rømme knas inn.

Kunsten er å ikke ha for mye mel i deigen. Er du usikker, kna heller litt ekstra mel inn når du skal kjevle dem ut på bordet.

180 til 200 grader (C) i ca 10 min.

Lykke til :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar